La Roche en Ardennes

camperplaats voor de sporthal

St.Jean le Centenier
camperplaats

Tijdens een korte stop op een gewone parkeerplaats

Ramatuelle
Onze 1ste Camperplaats aan de Méditerranée

St.Tropez
Camperplaats midden in St Tropez

Diversen Foto`s St.Tropez

62e Filmfestival Cannes was net 1 dag bezig toen wij passeerden

Natuurlijk reden we ook ff naar Monaco

Fréjus / St.Aygulf
Camperplaats
(we hebben niet veel regen gehad maar hier kwam het er ff goed uit)

Bandol

Florac
Camperplaats

Blesle
Camperplaats achter Hotel-Bar-Restaurant "Le Scorpion"

Ceyrat
Camping Municipal "Le Chanset"

Buxieres sous Montaigut

Laignes
Camperplaats met Zwanen,Ganzen en Waterratten van 50cm lang ongeveer

Arcis sur Aube
Camping l`Ile Cherlieu (op eilandje)

Charleville Néziéres
Camperplaats voor Camping Municipal in Haven

Givet
Camperplaats voor Camping Municipal

Epen (nl)
Kleine Camping "De Grens"

Reisverslag

REISVERSLAG VAN ONZE CAMPERVAKANTIE FRANKRIJK 2009

Op zaterdag 9 mei 2009 zijn we rond 16.30 uur vertrokken uit Eindhoven met de camper die we ook dit jaar weer hebben gehuurd in België bij Matthieu en Annemie Hermans.

Onze bedoeling was om in een dag of 3 naar de Côte d’Azur te reizen, daar een tijdje te blijven en daarna langzamerhand weer naar boven verder te reizen.

Om 18.45 uur zijn we aangekomen op de eerste overnachtingplaats. Een camperplaats in La Roche en Ardennes. Het was een hele simpele gratis plaats zonder voorzieningen, net buiten het dorp. Naast het voetbalveld en tegenover camping Benelux.

De volgende dag (zondag 10 mei) zijn we via Luxemburg aangekomen in het dorpje Marsannay la Côte. De camperplaats was een afgebakende gratis parkeerplaats, met plaats voor 8 campers, compleet met alle voorzieningen (zonder stroom). Een straat verderop was ook een kleine overnachtingplaats voor campers, zonder voorzieningen. Bakker was vlakbij.

Maandag 11 mei zijn we verder gereden. Na ruim 300 kilometer te hebben gereden zijn we aangekomen in de Auvergne. We hebben overnacht op SVR camping Les Arches in het dorpje St. Jean Le Centenier, in het zuiden van de Ardeche.

Dinsdag 12 mei zijn we aangekomen aan de Côte d’Azur. In totaal hebben we tot nu toe 1300 kilometer gereden. We hebben een nacht gestaan in Ramatuelle op een grote camperplaats aan zee, op 7 kilometer afstand van Saint Tropez. We kunnen er met de fiets naar toe, maar hoorden daar dat er ook in Saint Tropez zelf een camperplaats is. Het was prachtig weer, dus lekker langs het strand gelopen en uitgerust van de lange reis.

Woensdag 13 mei zijn we een paar kilometer verderop getrokken naar Saint Tropez, via hele smalle weggetjes, waar we met de camper soms nauwelijks doorheen konden. Het ging allemaal net. We hebben een nacht op de camperplaats gestaan op 2 of 3 kilometer van het centrum van Saint Tropez af. Mooie plek. We zijn op de fiets naar Saint Tropez gegaan, dat was echt maar een klein stukje. Saint Tropez zelf is niet zo groot, maar de boten die er in de haven liggen wel. Zoals Pierre zei: het is “zien en gezien worden”. Mooie blonde dames in badjas die op een gigantisch luxe boot aan een champagneontbijt zaten. Pierre heeft hier ook het ultieme doel van de vakantie bereikt: een kopje koffie op een terras in Saint Tropez. Hij had € 10 gespaard voor we op vakantie gingen, om dat kopje koffie te kunnen betalen. Dat viel uiteindelijk mee, we hebben er zelfs ergens wat gegeten voor een redelijk bedrag. Maar erg leuk om er te zijn geweest.

Donderdag 14 mei zijn we verder gereden langs de kust. Via Cannes en Antibes zijn we naar Monaco gereden. In Cannes was net het filmfestival geopend. Dat was wel te merken. We zijn heel wat rode lopers en cameraploegen tegengekomen. In Antibes was het nog luxer wat boten betreft. We hebben onze ogen uitgekeken en ons afgevraagd welke beroemdheid er in die helikopter of in die limousine zat. Wat Monaco betreft: we hebben een rondje gereden daar en zijn weer gauw weggegaan. Het was erg druk en we konden geen kant op. Maar we zijn er geweest. Vanaf Saint Tropez tot aan Monaco zijn we niet één camperplaats tegen gekomen. Aan het eind van de dag kwamen we uiteindelijk weer vlakbij Saint Tropez terecht. Dit keer in Fréjus. Daar was wel een camperplaats, maar dit was een mixparking op een heel groot parkeerterrein bij een Super-Marché, zonder voorzieningen. We zijn een klein stukje verder gereden en hebben op camping “Le Pont d’Argent” overnacht.

We zijn vrijdag 15 mei langs de kust de andere kant op gereden, van Saint Tropez af. We zijn terecht gekomen in Bandol op een hele simpele camping met alle voorzieningen. Toen we weer vertrokken de volgende dag, kwamen we tot de ontdekking dat om de hoek een supermarkt lag waar we brood hadden kunnen kopen. Die hadden we die dag ervoor niet gezien, omdat we precies de andere kant op waren gelopen.

Op zaterdag 16 mei zijn we naar een hele mooie camperplaats gereden in Carro, een vissersdorpje. De parkeerplaats lag aan zee, met aan de andere kant een soort marktplein met een visafslag, waar dagelijks de vers gevangen vis verkocht werd. Het dorpje zelf lag ook aan het haventje. Alle voorzieningen waren aanwezig, behalve stroom. Het is een prachtige plek, waar we zeker nog wel een keer naar terug willen.

Zondag 17 mei zijn we naar Saintes Maries de la Mer gereden. De camperplaats viel ons tegen. Er was genoeg plek, maar geen voorzieningen. Het zag er nogal verlaten uit. We hebben besloten om een klein stukje door te rijden en te overnachten op de dichtbij gelegen camping “du Clos dus Rhône”. Het dorp ligt op fietsafstand van camperplaats en camping. Het is heel toeristisch, erg gezellig. Heel veel zigeuners die aan het bedelen waren. Waarschijnlijk is het in het hoogseizoen heel erg druk, maar nu viel het erg mee. Het was gezellig druk.

Op maandag 18 mei hebben we de Provence verlaten en zijn we naar een camperplaats in Palavas des Flots gereden in Languedoc Roussillon. Een hele grote plaats langs de haven. We zijn hier 2 nachten gebleven. Het is heel goed verzorgd en alle voorzieningen zijn aanwezig.

Woensdag 20 mei zijn we landinwaarts getrokken en zijn in Anduze in de Cevennes terecht gekomen. De camperplaats lag op het terrein voor het station, een gratis plek waar je alleen maar voor stroom hoeft te betalen. Het aller-leukste van deze plaats was dat we met een stoomtrein door de Cevennes zijn gereden naar het dorp St. Jean du Gard. Het was een prachtige treinreis midden door het gebergte. Heel indrukwekkend. De treinreis duurde 45 minuten en je kon zelf beslissen wanneer je weer terug ging. Ook het dorpje Anduze was op loopafstand te bereiken. Het is een leuk stadje met een mooi park naast de camperparkeerplaats. Supermarkt en bakker zijn op loopafstand.

Op donderdag 21 mei zijn we door de bergen gereden naar de camperplaats in Florac. Vanuit de camperplaats heb je een prachtig uitzicht op de bergen. De camperplaats ligt aan de rand van het mooie stadje Florac, met kasteel en mooie uitzichten.

Op vrijdag 22 mei zijn we verder getrokken richting Auvergne. We zijn rond de middag aangekomen bij hotel Le Scorpion, waar Willem en Joke wonen. Hier waren we al eens eerder geweest. Er is heel veel ruimte voor campers achter hun hotel. Ze zijn erg gastvrij en hebben een terras en bar en maken graag een praatje. Alle voorzieningen zijn aanwezig.

Zaterdag 23 mei zijn we verder getrokken naar Ceyrat naar Camping municipal “Le Chanset”. Een hele mooie camping, midden in het bos. Hier konden we gelukkig gebruik maken van een wasmachine.

Zondag 24 mei hebben we overnacht op een SVR camping “Les Suchères” in Buxieres sous Montaigut. We konden het moelijk vinden via allerlei kleine landweggetjes, maar gelukkig zagen we ineens de borden die naar de camping wezen. De camping wordt beheerd door een zeer gastvrij Nederlands echtpaar, Ria en Pim. Er waren alleen maar Nederlanders, die daar al jarenlang  komen en elkaar dus goed kennen. We hebben daar ’s avonds gegeten en gedronken op hun terras. Het was erg gezellig, iedereen was bij elkaar aangeschoven aan een lange tafel. Wat erg bijzonder was is dat ze een houten huisje hadden met een computer met internetverbinding en duizenden boeken op de planken. Het was heel goed verzorgd en leuk om een dag door te brengen. Pim kwam vanochtend ons bestelde brood bij de camper afleveren.

Op maandag 25 mei zijn we aangekomen in de Centre. We zijn bewust via deze route gereden omdat we graag een paar dagen bij Frank en Wil van Lier in Néret wilden doorbrengen op SVR camping “Le Bonhomme”. We kennen Frank en Wil al een aantal jaren. Als we in Frankrijk zijn, gaan we bij hun langs. We hebben gemerkt dat veel gasten terugkomen als ze daar eenmaal geweest zijn. Het is een mooie, goedverzorgde camping in een prachtig gebied. Daarbij zijn Frank en Wil leuke, gezellige mensen waar bij iedereen zich op hun gemak voelen. Helaas hadden we niet goed getimed om aan te kunnen schuiven aan de befaamde “aanschuifmaaltijden” van Wil. Maar Miriam heeft wel deelgenomen aan een hilarische wijnproefmiddag, voorafgegaan door een film uit de omgeving. Dit alles door Frank werd georganiseerd. We zijn hier 2 dagen gebleven. Ook Frank zou als bakker geen slechte beurt maken, beide ochtenden werd het door ons bestelde brood afgeleverd bij de camper.

Op woensdag 27 mei zijn we naar St. Aout gereden en zijn daar ook bij een SVR camping aangekomen.  Ook deze camping was van een nederlands echtpaar . Het was vrij klein, plaats voor 6 campers/caravans. Het dorpje St. Aout was op fietsafstand te bereiken, maar dan was je er binnen 5 minuten ook weer doorheen.

Donderdag 28 mei zijn we aangekomen in Briare. Er zijn 2 camperplaatsen in dit stadje. Een langs het kanaal en de Loire en een over de brug langs het kanaal. Bij de laatste hebben wij gestaan. Er was verder niks, maar het was prima. Er stonden genoeg andere campers en het dorp was op loop/fietsafstand. Het kanaal en de Loire lagen naast elkaar. Over het kanaal lag nog een aquaduct. Dat was een heel apart gezicht. Over dat aquaduct konden schepen weer over het kanaal varen. Het is een leuk stadje en er is genoeg bedrijvigheid. Vrij toeristisch.

Op vrijdag 29 mei zijn we doorgereden naar de Bourgogne. We hebben overnacht op een camping in Chatel Censoir. De eigenaar is fransman, maar spreekt goed Duits. Het is een camping, waar nog veel aan gebeuren moet, maar het ligt op een mooie plek tussen de Loire en een kanaal. Het dorpje is op fietsafstand met een kerk op een berg en het dorp zelf beneden.

Zaterdag 30 mei zijn we doorgereden en na een aantal camperplaatsen te hebben “afgekeurd” zijn we doorgereden naar Laignes, waar we al eens eerder gestaan hebben. Een mooie plek, net buiten het dorp, langs het water waar zwanen rondlopen. Het is een gratis plek met alle voorzieningen. Het dorp zelf is heel klein en ligt op 2 kilometer afstand van de camperplaats.

Op zondag 31 mei zijn we naar Arcis-sur-Aube doorgereden. Een leuk stadje, in Champagne Ardennes, waar die dag weinig te doen was vanwege pinksteren. De camping “l’Ile Cherliexe” wordt beheerd door een Nederlands echtpaar en ligt op een soort eilandje, door een brug verbonden met het stadje. Het is een mooie plek, goed verzorgd met alle voorzieningen. Maar we vonden het wel vrij duur.

Maandag 1 juni zijn we doorgereden naar Charleville Mezieres. We hebben op een camperplaats gestaan naast de camping, zwembad en de haven. Het was erg druk, gezellig. De plaats is gratis, alleen voor de stroom moesten we € 5 betalen. 2 jaar geleden zijn we hier ook al eens geweest, maar toen zijn we doorgereden. Het  regende toen en wij waren de enige. Zo zie je maar hoe het zonnetje en medecampers het verschil uit kunnen maken op een camperplek. De stad is heel groot en op loop/fietsafstand te bereiken.

Op dinsdag 2 juni zijn we naar Givet gereden, in het uiterste puntje van Frankrijk, op 3,5 kilometer van de Belgische grens. Givet zelf is een leuk stadje. Er zijn camperplaatsen langs het water, maar het is niet duidelijk of dit ook echt toegestaan is. Toen wij aankwamen stonden er geen campers, maar wel bussen geparkeerd. Wij zijn toen doorgereden  naar de officiële camperplaats, naast de camping municipal.  Wij stonden daar alleen, er kwamen geen andere campers bij. Ik vond het zelf niet zo fijn om daar te staan, vooral niet toen het donker werd en ik veel herrie hoorde. Dat kwam van de camping, de tennisbaan en de parkeerplaats. De camperplaats zelf was gratis, maar water en stroom kosten € 3 euro per 100 liter water/ 1 uur stroom.

Woensdag 3 juni hebben we Frankrijk verlaten. We wilden in België overnachten, maar konden daar niet echt een goede plaats vinden. In Eupen was een camperplaats, maar wij stonden daar als enige en we hebben besloten (nadat we vlaamse frietjes hebben gegeten) door te rijden naar Nederland. Net over de grens in Limburg zijn we in Epen op camping “de Grens” terecht gekomen. Dat was een mooie plek, terrasje erbij, mooie omgeving.

Op donderdag 4 juni zijn we thuisgekomen, na een prachtige vakantie. Helaas moesten we de camper weer terugbrengen zodat de volgende mazzelaars weer met “onze” camper op vakantie kunnen vanaf het weekend

Natuurlijk huurden we ook dit jaar weer bij.